+36 1 377 6737 Online időpont foglalás

Ne csak álom legyen az alvás

Aki bárányokat számol esténként, éjjel gyakran felriad, és nehezen alszik vissza vagy a tervezettnél akár egy órával korábban felébred, annak muszáj szakemberhez fordulnia.

A Föld lakosságának 30%-a krónikus alvászavarban szenved. Bár alvási szokásaink nagyon eltérőek, mindenki ismeri az álmatlanságot. Pedig az alvás életünk nélkülözhetetlen része, hiszen elengedhetetlen testünk és lelkünk feltöltődéséhez, megújulásához. A jó alvás hiánya tehát nem csak éjszakai kellemetlenség, hanem egész életünkre kihat: nem tudunk megfelelően teljesíteni, figyelni, romlik a memóriánk – ami akár életveszélyes helyzeteket is előidézhet. Amennyiben az elalvási, illetve átalvási képesség zavara legalább egy hónapja fennáll, és napközbeni fáradtsággal, stresszel, aluszékonysággal jár, akkor sajnos krónikus alvászavarról beszélünk. Hátterében nagyon gyakran áll stressz, túlterheltség, pszichés trauma vagy nem megfelelő alváshigiénés körülmények. 

Nem szabad azonban elfeledkeznünk arról, hogy számtalan betegség, köztük az úgynevezett primer alvásbetegségek is akár nagyon súlyos alvászavart okozhatnak. A leggyakoribb primer alvásbetegségek a horkolás (alvásfüggő légzészavar), a nyugtalan láb szindróma, de ide tartozik még például a narkolepszia, az álmatlanság, az alvajárás, vagy a lidércnyomás is. Fontos tudni, hogy ezek a betegségek az alvás minőségének romlása mellett napközbeni fáradtságot, akár súlyos napközbeni aluszékonyságot okozhatnak, nem egyszer ez utóbbi a vezető tünet. Noha legtöbbjüket alapvetően genetikai tényezők alapozzák meg, az örökölt jellegzetességeket tovább súlyosbíthatják a környezeti tényezők, például a kor, a testsúly, a nem, és nem utolsó sorban a stressz.

Tudta?

- Fontos, hogy teljes sötétségben aludjon, mert csak így termelődik a szervezet számára nélkülözhetetlen melatonin.
- 72 óra alvásmegvonás már komoly hallucinációkkal és beszámíthatatlansággal jár.
- Az alvásnál fontos a ritmicitás - ha teheti, azonos időben keljen és feküdjön.
- Alvás előtt ne együnk, mert az emésztéshez sok energiára van szüksége a szervezetnek.
- Alvás előtt ne sportoljunk, mert a mélyálomhoz a szervezetnek le kell hűtenie magát.
- Az alvászavar a leggyakoribb és legsúlyosabb tünet, melyről a középkorú nők panaszkodnak, mikor belépnek a változókorba az Arizonai Egyetem kutatása szerint.
- A böjt álmatlanságot okozhat.
- Az alvás nagyon egyéni, annyira, hogy az alvásgörbe alapján az embert úgy lehet azonosítani, mint akár az ujjlenyomata alapján.
- Két és félszer nagyobb valószínűséggel alakult ki depresszió azoknál, akiknek alvászavaraik voltak.

Mit tegyünk? Az orvos válaszol – Dr. Vida Zsuzsanna neurológus, szomnológus

Ha az alvászavar rendszeresen és hosszú távon jelentkezik, szükséges a háttérben álló okok felderítése. A megfelelően végzett kivizsgálás során nem csak az egyes alvásbetegségre derülhet fény, hanem egyéb – reumatológiai, belgyógyászati, pszichiátriai, fül-orr-gégészeti, kardiológiai, pulmonológiai stb. – eltérésekre is, melyek kezelésével az álmatlanság megszüntethető. Az álmatlanságot kiváltó okok felderítése során az otthon elvégezhető poligráfiás vagy intézeti körülmények között elvégzett részletesebb alvásvizsgálat - poliszomnográfia – elvégzése szükséges.

Fontos, hogy időben felkeressük a szomnológust, mivel az alvászavart nem csak valamilyen meglévő, súlyos testi és/vagy lelki betegség okozza, hanem gyakran magának az álmatlanságnak is komoly szövődményei lehetnek: szerepet játszik az elhízás, a magas vérnyomás, a cukorbetegség kialakulásában is, és növeli az agyi és szív-, érbetegségek kockázatát. Az alváshigiénés szabályok megteremtésével sokat tehetünk a probléma ellen, az ideális alvási körülményeket azonban minden esetben személyre szabottan kell megállapítani. Az állandó éjszakázás karcinogén tényező, a megfelelő minőségű alvással mindenképpen foglalkozni kell!