+36 1 377 6737 Online időpont foglalás

Nyakunkon a "sötét korszak"

A depresszióra hajlamos személyek tíz százalékát fájdalmasan érinti az évszakváltás, őszi hangulatzavaruk téli depresszióvá mélyülhet. A pontos ok még vitatott, de abban egyetértenek a szakemberek: akik szezonális kedélybetegségtől szenvednek, különösen érzékenyek a fényre, illetve annak hiányára.

"A biológiai alap jól körülírható" – mondja Dr. Lakatos László, a Dr. Rose Magánkórház pszichiáter szakorvosa – "Az idegrendszer biokémiai folyamatai, pszichológiai hatások, de a genetika is egyaránt közrejátszhat abban, hogy valaki letargiában éli meg a telet. Kontrollált vizsgálatok bizonyították, hogy a betegek többsége jobban érzi magát, ha fényhatásnak teszik ki, legyen az akár mesterséges - de a napsugárzásnak megfelelő minőségű - fény is. A legjobb eredmény a reggeli órákban érzékelt fénnyel érhető el" – fűzi hozzá az orvos.

Egyértelmű, hogy mindennek köze van a téli reggelek sötétségéhez. Az óra szerint már fel kell kelnünk, szervezetünk belső órája azonban mást jelez, hiszen odakint még "éjszaka" van. Ezért a napot fáradtan töltjük, ami idővel inaktivitáshoz vezet. Önkéntes bezártságba vonulhatunk, beszűkülnek szociális kapcsolataink, kevesebbet tartózkodunk szabad levegőn, így még kevesebb fényhez jutunk.

"A tünetek változatosan kezelhetők fényterápiával, depresszió elleni gyógyszerekkel, vagy mély mágneses agyi stimulációval, pszichés támogatással" – magyarázza az orvos – "Első lépésben érdemes a fényterápiával próbálkozni. Ez azonban nem mindenkinél egyformán sikeres, egy "éjszakai bagoly" esetében a túl korai időpontban alkalmazott fényterápia akár rosszabbodást is okozhat. A páciensekre általában jellemző az alacsony önbecsülés, a gondolkodás negatív irányú változása is, ezért a kezelés fontos része a pszichoterápia."

A beteg is sokat tehet önmagáért: étkezzen egészségesen, fogyasszon kevesebb cukrot, több Omega-3 zsírsavat. Ápolja tudatosan szociális kapcsolatait, járjon társaságba. Az aktív kikapcsolódás, a sport is sokat segít. Ne szürküljön bele a télbe, hordjon színes ruhákat, s ha csak teheti, induljon hosszú sétákra, főleg a délelőtti órákban. Kösse le a figyelmét olyan tevékenységekkel, amik örömmel töltik el. Ha mindez mégsem elég, érdemes pszichiáter szakorvossal konzultálni a konkrét terápiás lehetőségekről (pl. fényterápia, antidepresszív gyógyszer, pszichoterápia).

Tudta?

A jelenséggel kapcsolatban vizsgálatokat végeztek Alaszkában is, ahol télen napfelkelte és napnyugta között kevesebb mint négy óra telik el. Azt hihetnénk, ezen a vidéken sokkal gyakoribb a szezonális depresszió, azonban a lakosság százalékos érintettsége itt is ugyanannyi, mint Európában. Ez alapján úgy tűnik, hogy a depresszióra való hajlam a betegség meghatározója, de a fény hiánya indítja el a tüneteket.