+36 1 377 6737 Online időpont foglalás

Romlik-e látásunk minősége a számítógéptől?

A monitor előtt dolgozó negyveneseknek korábban lehet szükségük olvasószemüvegre

Aki naponta órákat tölt számítógép előtt, annak optikai alkalmazkodó rendszere  "rágörcsöl" a monitor távolságra, s ez fáradékonyságot ingerlékenységet okoz. Normál esetben percenként átlagosan 22-szer pislogunk. Könyv vagy újság olvasásakor kb.10-szer, a számítógép monitor előtt ülve azonban mindössze 7-8-szor (forrás: Webbeteg), ilyenkor a szemfelszínt borító könnyfilm réteg stabilitása megbomlik, szemünk kiszárad.

Az iroda száraz levegője, a légkondícionálás, a vibráló neon világítás csak tovább rontja a helyeztet. Mindez közrejátszik abban, hogy az ún. szárazszeműség egyre gyakoribb betegség, hazánkban a népesség 10-30 százalékát érinti.
Problémát okoz az is, hogy a számítógép monitorján megjelenő betűk különböznek a nyomtatottaktól. Apró képpontokból állnak össze, és a színek is kevésbé kontrasztosak. Ha agyunk a látott képet nem érzékeli kellően élesnek, időről időre állítani igyekszik a fókuszon, ami megterhelést ró a szem belső izmaira.

Tudta?

– A monitor síkja messzebbre esik az olvasási távolságnál, ezért a gép előtti munkához a rövidlátóknak az olvasáshoz használtnál gyengébb dioptriájú szemüvegre van szükségük. Akinek még nincs szüksége olvasószemüvegre annak is hasznos a dioptria nélküli antireflex bevonattal ellátott lencse.
– Monitorral párosítva a kontaktlencse sem ideális, hiszen önmagában is hajlamossá tesz szemszáradásra
– Az asztalon a monitort úgy érdemes elhelyezni, hogy az önnel pont szemben legyen – méretétől függően – 50-70 cm távolságra. A képernyő közepe az egyenes előre nézés vonala alá essen 10-20 cm-rel, hogy enyhén lefelé kelljen néznie munka közben.
– A helyiségben az általános megvilágítás legyen a monitor fényerejénél gyengébb, amit egészítsen ki egy asztali lámpa fénye, a billentyűzetre irányítva.
– A legjobb, ha a természetes fény oldalról éri a gépet.

Szemtorna vagy szemforgatás?

A szem elfáradását egyszerűen pislogással is lehet enyhíteni, de lássuk be munka közben erre nehéz odafigyelni. Így marad a "kármenetesítés": napjában többször cseppentsen tartósítószermentes műkönnyet. Hogy a görcsösséget enyhítse, félóránként végezzen a külső izmokat tornáztató szemkörzéseket. Dr. Farkas Ágnes, a Dr. Rose Magánkórház szemész szakorvosa szerint azonban legalább ekkora szükség van a fókuszálásban közreműködő belső szemizmok nyújtására: "Naponta többször érdemes gyakorolni a fókusz váltást. Nézzünk mondjuk a körmünkre, aztán az ablakon át a távolba. A vérkeringést hideg vizes szemmosással élénkítsük" – javasolja a doktornő.